TALLSHIP ASTRID LIJDT SCHIPBREUK VOOR IERSE KUST

 

24 JULI 2013 – KINSALE IERLAND

 

Op weg naar Kinsale in het zuiden van Ierland bij het aanlopen van de fjord liep het mis met de tweemaster Astrid.  Waarschijnlijk eerst onvoldoende motorkracht en vervolgens uitvallen van de motor, een stevige 5-6 Beaufort uit het zuidwesten, maakten dat het schip recht op de rotsen afdreef en vastliep.

 

Er waren 30 bemanningsleden aan boord van de Astrid.  Iedereen werd gered en de reddingsactie verliep uiterst gedisciplineerd zodat er niemand noemenswaardige verwondingen opliep.  Dit komt omdat regelmatig geoefend wordt op soortgelijke omstandigheden.

 

De Astrid is eigendom van De Kam uit Kamperland en heeft als thuishaven Vlissingen.  Het schip, 40 m lang en dwars getuigd, werd gebouwd in 1918.  Het zou nog deelnemen van Sail De Ruijter eind augustus in Vlissingen.

 

Bij het ter perse gaan vernemen we nog dat zal getracht worden om het schip zo vlug mogelijk te lichten, vooral omdat er vermoed wordt dat het schip niet is gebroken.

 

De Astrid was een graag geziene gast op tal van evenementen in havens, zoals de verschillende Tall Ships Races in Antwerpen en Zeebrugge, en ook Oostende voor Anker.

 

Georges Janssens

 

Foto: Astrid voorheen afgemeerd aan het zuiderterras in Antwerpen.

 

Berging tallship Astrid gestart

Zeilschip komt naar Vlissingen

03 september 2013 - 07:48 Door: Tessa Heerschop www.nautica.nl

De berging van het op de rotsen gelopen tallship Astrid is dinsdag 2 augustus gestart. Het zeilschip leed eind juli schipbreuk voor de Ierse kust en ligt sindsdien half onderwater.

Het schip zal naar Vlissingen gesleept worden. Het bergingsbedrijf zal eerst de masten verwijderen en het schip drijvende maken. Dit gaat een week tot twee weken duren. 

Het duurt nog minstens vier weken voordat het klassieke schip weer in Nederland is. Hoe lang de restauratie van het 95-jaar oude schip daarna duurt, is onbekend. 

Het schip liep 24 juli op de rotsen, toen de motor in zwaar weer uitviel. Omdat het schip onbestuurbaar werd, was de schipbreuk onvermijdelijk. Bij toeval was een groot aantal van de opvarende lid van de reddingsmaatschappij KNRM, waardoor de evacuatie van het schip spoedig verliep. Er vielen geen gewonden.