BIGLIFT TRAVELLER
|
|||||||||
Op 11 september 2013 vertrok de BIGLIFT TRAVELLER vanaf de TCT-container-terminal in Willebroek (zeekanaal Schelde-Brussel) met een opmerkelijke vracht: bestemming Huelva in Spanje. In het ruim enkele bulldozers en aanverwant materieel maar bovendeks een ganse montage waarop een 400-tons Liebherr-kraan stond.
Het gevaarte heeft jarenlang dienst gedaan als containerkraan voor het lossen en laden van schepen aan de TCT Belgium-terminal. Twee andere moderne kranen zullen nu het werk verderzetten waardoor de snelheid en de capaciteit nog zal verhogen.
Het schip Big Lift Traveller is een gespecialiseerde cargo van 100 m lang en 20 m breed en een diepgang tot 8 m; de scheepsinstallaties en de bemanning zijn gespecialiseerd om uitzonderlijk vrachten aan boord te nemen en te vervoeren. Door de geringe afmetingen van het schip kan dit zeeschip in de kleinste havens terecht om te laden en te lossen. Hierbij zijn aan boord twee kranen gemonteerd die elk 275 ton kunnen nemen.
Voor het aan boord nemen van de zeer zware en grote Liebherr-kraan, liet Biglift nog twee ingenieurs overkomen om de werkzaamheden te coördineren. De Traveller had ook nog een gesofistikeerd balastsysteem dat buitenboord kon worden gezet om het evenwicht van het schip nog beter te controleren.
|
|||||||||
BIG LIFT
Biglift is een internationaal uitgebouwd bedrijf met roots in Amsterdam. Een beperkte vloot van uiterst gespecialiseerde schepen die telkens uitgerust zijn met kranen met groot hefvermogen, maken het mogelijk om de moeilijkste, zwaarste en/of meest volumineuze objecten aan boord te nemen en overzee naar andere bestemmingen te brengen.
Biglift
Shipping, Radarweg 36, 1042 AA Amsterdam,
P.O. Box 2599, 1000 CN Amsterdam, Nederland
|
|||||||||
TCT Belgium
Trimodal Container Terminal Belgium (TCT Belgium) is één van de inland containerterminals van de groep ECT. Gelegen aan het Zeekanaal Schelde-Brussel in Willebroek : met slechts één zeesluis te nemen komt men vanuit de zee ruim 120 km landinwaarts. Met zijn ideale strategische ligging en optimale verbindingen via water, snelweg (naast A12) en spoor, is deze terminal in permanente uitbreiding.
De zeesluis van Wintam (250 m x 25 m) laat toe dat grote schepen met een diepgang tot 7 m bij de terminal kunnen komen. Door de gunstige ligging van de terminal tussen Antwerpen en Brussel kan een grote waaier aan klanten worden bereikt waarbij dikwijls het fileleed van de genoemde grootsteden kan worden vermeden.
Samen met het aanpalende logistieke bedrijf ODTH en ook andere vormt het een ideale toegangspoort tot het hinterland.
TCT Belgium, Victor Dumonlaan 12, IZ 2, 2830 Willebroek, België Tel. 32.38802700 – Website: www.ect.nl - E-mail: martinehiel@tctbelgium.be
|
|||||||||
ODTH
ODTH (Opslag en Distributie Ter Haeghe) heeft een opslagruimte van meer dan 150000 m2 in overdekte magazijnen en 300000 m2 terreinen, met strategische vestigingen in Willebroek, Rumst en Mechelen. Het is een dynamisch bedrijf en ver doorgedreven gespecialiseerd in logistieke behandeling van diverse goederen.
De vestiging in Willebroek (Victor Dumontlaan 10) is onmiddellijk verbonden met de TCT-containerterminal. Aankomende of vertrekkende containers kunnen naadloos tussen schip en magazijn worden uitgewisseld. In de magazijnen worden containers ingeladen en uitgeladen. Het behandelen van het stukgoed gaat op een bijna volautomatische gecomputeriseerde manier.
ODTH onderschrijft ook het MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen). Het streeft naar respect voor elke werknemer, er wordt geen onderscheid gemaakt in afkomst, leeftijd of geslacht. Diverse integratie programma’s lopen er voor o.a. laaggeschoolden en arbeidsgehandicapten.
ODTH
NV (Administratieve Zetel), Doelhaagstraat 72, 2840 Rumst, België
|
|||||||||
VROUWE NELE
De Vrouwe Nele is een tweemaster wad en sontvaarder uit 1896. Destijds gebouwd als kolenschip op de scheepswerf Van Damme in Baasrode, België en omstreeks 1914 heringericht en aangepast als tankschip, voer het schip tussen Skandinavië en de Lage Landen om levertraan te vervoeren.
Levertraan werd vroeger de jeugd opgedrongen als een gezondheidsmiddel en ouderen onder ons weten daarvan mee te spreken. De afzetmarkt geraakte uitgeput en het schip werd op non-actief gezet na de tweede wereldoorlog. Een nieuwe eigenaar wilde het als een jacht gebruiken en naar verluid zou het schip vele omzwervingen hebben gemaakt rondom Europa en Middellandse Zee.
De Nederlands-Belgische eigenaars lieten dan het schip verkommeren aan het Zeekanaal Brussel-Schelde. Het werd vervolgens openbaar verkocht en de nieuwe eigenaar renoveerde het schip tot een pareltje dat mag gezien worden.
Het is nu een promotieschip, verbonden aan de voornoemde firma ODTH en het is te zien bij verschillende evenementen om de inland logistiek te promoten. We zien het schip regelmatig opduiken bij Tall Ships Races in Antwerpen en Amsterdam, Oostende voor Anker, Vlissingen Maritiem en Sail De Ruyter, Water-rAnt te Antwerpen, Lillo Waterdorp, enz..
VROUWE NELE – E-mail: vrouwenele@servimed.be
|
|||||||||
|
|||||||||
Tekst en foto’s: Georges Janssens
|