Binnenvaarttanker Greenstream Schip van het Jaar

 

Greenstream (20/5/2013) komt uit sluis Wintam – Zeekanaal Brussel Schelde (foto Georges Janssens)

 

Uit Schuttevaer 01/11/2013

 

De binnenvaarttanker Greenstream (110 x 11,40 meter, 2877 ton), gebouwd door Peters Shipyards in Kampen, heeft donderdag 31 oktober op het Maritime Awards Gala in Rijswijk de KNVTS Schip van het Jaar prijs gewonnen. Het is de tweede keer binnen drie jaar dat een binnenvaartschip deze prestigieuze prijs wint. In 2011 ging die naar de binnenvaarttanker Amulet.

 

Door Hans Heynen

 

Gastvrouw Anita Witzier maakte samen met de juryvoorzitters de winnaars bekend ten overstaan van 900 maritieme professionals, politici en de pers in De Broodfabriek in Rijswijk. De sector houdt in economisch zware tijden de rug recht en de concurrentie buiten de deur door te innoveren en samen te werken. De winnaars zijn inspirerende voorbeelden van die innovatiekracht en tonen de meerwaarde van het Nederlandse maritieme cluster. De vijf maritieme prijzen zijn uitgereikt aan: binnenvaarttanker Greenstream van Peters Shipyards (KNVTS Schip van het Jaar prijs), Heerema Marine Contractors met constructieschip Aegir (KVNR Shipping Award), de Collaborative Design Tools van Jan van der Zee (VNSI Wim Timmersprijs), Kranendonk Production Systems BV met het Edge Preparation System (HME Maritime Innovation Award) en LTZT 3 Jordy van de Mheen (Koninklijke Marine Van Hengel-Spengler prijs).

 

Vooruit op regelgeving

 

De Greenstream loopt, net als de Amulet, op milieugebied ver vooruit op de regelgeving. Met deze en andere milieuvriendelijke schepen als de Argonon, toont de binnenvaart aan dat ze, ook zonder dwingende regelgeving, de weg naar vergroening weet te vinden.

 

De gas-elektrische Greenstream vaart voor 100% op LNG (vloeibaar aardgas). Dat zorgt per kWh, voor een emissiereductie van 20-25% CO2, ruim 80% NOx en nagenoeg in het geheel geen emissies van SO2 en roetdeeltjes. De verblijven voor de bemanning en het stuurhuis staan op het voorschip, ver weg van de machine-installaties. Dat is niet alleen veiliger, maar ook een stuk comfortabeler. De bijzondere vormgeving, met de accommodatie voorop en de groene kleur, zorgen er voor dat de Greenstream niet alleen een innovatief schip is, maar er ook zo uitziet', aldus de jury.  

 

Naast de Schip van het Jaar prijs werden op het door 900 maritieme professionals, politici en pers bezochte gala, nog vier maritieme prijzen uitgereikt door gastvrouw Anita Witzier en de juryvoorzitters.

 

Greenstream (20/5/2013) - Zeekanaal Brussel Schelde (foto Georges Janssens)