WESTERSCHELDE
SCHAAR VAN
VALKENISSE
SCHAAR VAN WAARDE
SCHAAR VAN DE
NOORD
Kaartuittreksels Hansweert/Saeftinge : deze kaart vergroten om een leesbaar te
worden Kaartuittreksels
van officiële ENC-kaarten: uittreksels niet gebruiken voor navigatie. |
In januari 2013
is er een betonning gelegd in het Schaar van Valkenisse aansluitend naar het
Schaar van Waarde. Deze vaarweg die enige
tijd volledig afgesloten was is dus terug open en kan voor de pleziervaarders
een rustige afkorting zijn tussen Saeftinge en Hansweert en waardoor het drukke
vaarwater bij Walsoorden wordt gemeden.
Komende vanuit
Antwerpen zijn in de Overloop van Valkenisse de gele sperboeien achter de rode
boeienlijn ter hoogte van de wrakboei Atlantide (zuid-kardinaalboei)
weggenomen. Eveneens langs de kant
Schaar van Waarde zijn de sperboeien weg.
Even verder
achter en ter hoogte van de rode lichtboei 60 en rode boei 58 liggen twee
kardinaalboeien die de ingang van het Schaar van Valkenisse aanduiden. Het is een zuid-kardinaalboei SvV-FM en
oost-kardinaalboei SvV-15. Beide zijn
lichtboeien met gebruikelijke respectievelijk 6+1lang en 3 lichtflitsen.
Het vaarwater
Schaar van Valkenisse is dan verder betond met rode boeien SvV-16 to SvV2 en
groene boeien SvV-13 tot SvV1. De boeien
kunnen tot 1,25 km uit elkaar liggen en zijn geen lichtboeien. De breedte van het vaarwater is 250 m tussen
boei 13 en 14 en wordt stelselmatig breder stroomafwaarts (380 m tussen boei
1 en 2).
De drempel
tussen de kardinaalboeien SvV-FM en SvV-15
ligt op 3,50 m/LAT en het wordt steeds dieper stroomafwaarts.
Vervolgens is
er veilig vaarwater tussen de boeienlijn WvV-1 en ZG6 en de boeienlijn WvV-2 en
ZG2. Hiertussen liggen wel de gele
fietspadboei ZG4 en de vaarwaterboei 42A (west-kardinaalboei).
Bij duisternis
zou men kunnen varen tussen oost-kardinaalboei SvV-15 (3 flitsen) en west-kandinaalboei 42A (9 flitsen) op 315 graden
stroomafwaarts of 135 graden stroomopwaarts ; echter niet aan te raden. Het vaarwater is ongeveer 8 km lang terwijl
de vaarweg via Walsoorden ongeveer 10 km bedraagt.
Een gele
cylinderboei met kruis erop genoemd FM-2 (met kruis) ligt nu stroomafwaarts van
de Atlantide-boei (zuid-kardinaal).
Achter de rode boeien 64, 64A en 66 liggen nu gele fietspadboeien FM4,
FM6 EN FM8 (met kruis). FM komt van
fietspad Moer.
Niet ver van de
groene boei 65A stroomopwaarts ligt een gele lichtboei OVVA (sfeer 5 flitsen na
20 sec ; Overloop Van VAlkenisse). Hier
kan een oversteek gemaakt worden van rood naar groen of omgekeerd, tussen het
Schaar van Valkenisse en het Schaar van de Noord.
Omdat de
zandbanken in het Schaar van de Noord voortdurend verplaatsen zijn de gele
S-boeien in het Schaar aangepast. De
Alca-N2-boei is weggenomen. Vanaf de
Alca-N1-boei (noord-kardinaal) is de nummering van de spitse tonnen S5, S5A,
SvdN (noord-kardinaalboei), S7, S9, S11 en verder. Gele cylinderboeien zijn
opposit bijgelegd met nummers S2 (met
kruisje), S4 (zuid-kardinaal), S6, S8 en S10 (met kruisje).
In het Schaar
van de Noord wordt dus terug tussen boeien gevaren. De diepgang tussen de kardinaalboeien SvdN en
S4 is 2,20 à 2,50 m/LAT. Dus even
oppassen boven deze korte drempel van de Plaat van Saeftinge.
De diepgang in
het grote vaarwater is minimum 13 m.
Waar er fietpaden zijn - gele boeien achter grootvaarwaterboeien is de
diepgang minstens 2,50 m en meestal zelfs meer dan 4 m. De nevenvaarwaters (scharen) en fietspaden
worden minstens viermaal per jaar gepeild en de officiële kaarten worden
stelselmatig aangepast.
Opgepast : ook de kleinere beroepsvaart
gebruikt deze vaarwaters.
Pleziervaarders
dienen zich bewust te zijn om de Westerschelde op een doordachte wijze te
bevaren. Daarom enkele aandachtspunten :
-vaar zoveel mogelijk
buiten het groot vaarwater
-beroepsvaart
heeft steeds voorrang
-vaar buiten
het vaarwater waar een gele fietspadbetonning is aangebracht
-gebruik de
nevenvaarwaters (scharen)
-standby op
marifoon en oproepen verkeerscentrale in twijfelgevallen
-hou er
rekening mee dat grote schepen een dode hoek hebben en U soms niet kunnen zien
Goede vaart.
Georges
JANSSENS
info@yachtweb.be