ANTWERP RACE 2006

 

Tekst en foto's : Georges Janssens

7 oktober 2006

 

 

Van windkracht 7 Beaufort naar 4 Beaufort.

 

De nacht voor het vertrek van 7 oktober 2006, stormde het behoorlijk op de Noordzee.  Een felle zuidwester ruimend naar west met neigingen naar noordwest maakte van het Westerdscheldezeegat aan Breskens een ware hel.  Brekers en hoge korte golven belaagden de deelnemers van de Antwerp Race.  Het vertrek in Breskens werd uitgesteld wegens te slecht weer.

 

Vanaf 10 uur werd er dan gestart zowel in Breskens als in Terneuzen.  De concurrenten voelden zich goed : een ideale wind om naar Antwerpen te stuiven.  De wind van in het begin – 7 Bft met nog wat extra pieken – begon wat in te tomen, maar bleek nog wel voldoende om de vloot met kracht vooruit te stuwen. 

 

Sommigen ondervonden dat tot het uiterste gaan niet altijd ten goede kwam aan het materiaal en dat een windstoot of verkeerd maneuver heel wat schade kan aanrichten.  We noteerden toch enkele gescheurde zeilen en zelfs een mastbreuk na een aanvaring.  Gelukkig nergens enig menselijk leed.

 

Alle records gebroken.

 

En zo gebeurde het dat de maxi's alle records van vorige jaren braken en dat de linehonours weerom werd weggekaapt door Hans Bousscholte met de Brunel met een tijd van 3.12.53, op enkele minuten na bijna een uur sneller van het vorige record.  Aan boord van de Brunel troffen we ook onze Belgische oceaanzeiler Peter de Smedt aan die voldaan kon terugblikken op deze grootse prestatie.  Fier vertelde hij over de topsnelheid van 23 mijl gemeten tijdens de koers.

 

De Brunel liep alle mededingers, die reeds vertrokken waren, voorbij op uitzondering van twee snelle schepen.  Als eerste ging de Duitse König Ludwig Dunkel (een Asso 99) over de lijn, kort gevolgd door de Belgische Pepper van Stef Bastenie die zich in de laatste meters liet kloppen.  Beiden waren uit Terneuzen vertrokken en konden dus niet aanspraak maken op de linehonours. De grote horde van schepen volgde dan zeer kort zodat alle schepen praktisch binnen de twee uur binnenliepen.

 

Wegens de vroege aankomst liep het vertrek van de B-Race richting Hoboken midden tussen de aankomende schepen van de A-Race.  Het was een moeilijke opgave voor de deelnemers maar een amusant en kleurrijk schouwspel voor het publiek.  En dat publiek was ook komen opdagen niettegenstaande de gure wind.

 

Met 225 boten in Race A en 41 boten in Race B (Hoboken-Antwerpen-Hoboken) en een samenwerkende organisatie van de clubs HWV (Hoboken), KLYC, SRNA, RYCB, VVW Schelde (vier Antwerpse Clubs) en WVB (Breskens), is de Antwerp Race een evenement dat heel wat bijval kent.  Dat de inschrijving volzet was op anderhalve dag is het zuiverste bewijs.

 

Verschillende nationaliteiten namen deel aan de Antwerp Race en zo zagen we o.a uit Finland de Blues met schipper Toni Toschek, uit USA de maxi Sjambok met schipper Jens Kuehne, uit Zweden de maxi Pleomax met schipper HJ Prins. 

 

Royerssluis

 

Om de feestelijkheden af te sluiten kon afgemeerd worden in de Jachthaven Antwerpen Willemdok.  Alhoewel enkele jachten naar de linkeroever trokken gingen de meesten naar het Willemdok en daarvoor moesten ze door de Royerssluis.  Deze zeesluis die in 2007 haar honderdste verjaardag mag vieren, heeft er drie beurten voor nodig om een 200-tal jachten naar de dokken te versassen.

 

Omdat het die dag van de Antwerp Race een uitermate hoge waterstand werd genoteerd – 6,50 m boven TAW ipv de berekende 5,95 m – tengevolge van het aankomend springtij en de wateropstuwende NW-wind, moesten de sluisbewegingen worden onderbroken van zodra het hoogtij boven de 5,80 kwam.  De sluisdeuren bedienen bij een hogere waterstand zou het gevaar opleveren dat ze zouden gaan drijven en dat risico mocht niet worden genomen.

 

Eén en ander maakte aldus dat na de eerste versassing, die begon om 14u30, men moest wachten tot 17u30 en 19u00 voor de volgende schuttingen.  Alhoewel vele bemanningen dit eerst niet onmiddellijk begrepen leek de hele situatie door hen uiteindelijk toch goed opgevangen.  Het sluispersoneel en ook havenkapitein Ronse, deden hun uiterste best om zoveel mogelijk uitleg te verstrekken, hetgeen bij iedereen in dank werd aanvaard.

 

Uitzonderlijk kregen de jachten toelating om in de geul voor de sluis te verzamelen om de schutting af te wachten.  Mogen we er langs deze weg op attenderen dat die werkwijze te allen tijde verboden is in gewone omstandigheden.  Velen zullen dan ook gemerkt hebben dat het invaren van de sluis dan niet zo vlot verloopt, maar mede dank zij de aanwijzingen van scheepvaartpolitie en sluispersoneel kon iedereen toch heelhuids naar de jachthaven opstomen.

 

Eerst door de Siberiabrug en dan de Londonbrug (prima gecoördineerd door het brugpersoneel) en daar waren de havenmeesters Tony en Raymond van de Jachthaven Antwerpen Willemdok die vlot iedereen een stek bezorgden.   Afmeren, opfrissen en dan naar het feest en prijsuitreiking in zaal Stuurboord.  We zagen er niets dan blije en voldane gezichten.  Een geslaagde happening.

 

Volgende Antwerp Race op zaterdag 13 oktober 2007 : noteer alvast. 

 

Uitslagen op www.antwerprace.be