ANTWERP
RACE 2006
Tekst en foto's : Georges Janssens
7 oktober 2006
Van windkracht 7 Beaufort naar 4
Beaufort.
De nacht voor het vertrek van 7
oktober 2006, stormde het behoorlijk op de Noordzee. Een felle zuidwester ruimend naar
west met neigingen naar noordwest maakte van het Westerdscheldezeegat aan Breskens
een ware hel. Brekers
en hoge korte golven belaagden de deelnemers van de Antwerp Race. Het vertrek
in Breskens werd uitgesteld wegens te slecht weer.
Vanaf 10 uur werd er dan gestart zowel
in Breskens als in Terneuzen. De concurrenten voelden zich goed :
een ideale wind om naar Antwerpen te stuiven. De wind van in het begin – 7 Bft met
nog wat extra pieken – begon wat in te tomen, maar bleek nog
wel voldoende om de vloot met kracht vooruit te stuwen.
Sommigen ondervonden dat tot het
uiterste gaan niet altijd ten goede kwam aan het
materiaal en dat een windstoot of verkeerd maneuver heel wat schade kan
aanrichten. We noteerden toch enkele
gescheurde zeilen en zelfs een mastbreuk na een aanvaring. Gelukkig nergens enig menselijk
leed.
Alle records gebroken.
En zo gebeurde het dat de maxi's
alle records van vorige jaren braken en dat de linehonours weerom werd
weggekaapt door Hans Bousscholte met de Brunel met een tijd van 3.12.53, op
enkele minuten na bijna een uur sneller van het vorige record. Aan boord van de Brunel troffen we
ook onze Belgische oceaanzeiler Peter de Smedt aan die voldaan kon
terugblikken op deze grootse prestatie. Fier vertelde hij over de
topsnelheid van 23 mijl gemeten tijdens de koers.
De Brunel liep alle mededingers,
die reeds vertrokken waren, voorbij op uitzondering
van twee snelle schepen. Als eerste
ging de Duitse König Ludwig Dunkel (een Asso 99) over de lijn, kort gevolgd
door de Belgische Pepper van Stef Bastenie die zich in de laatste meters liet
kloppen. Beiden
waren uit Terneuzen vertrokken en konden dus niet aanspraak maken op de
linehonours. De grote horde van schepen volgde dan zeer kort zodat alle
schepen praktisch binnen de twee uur binnenliepen.
Wegens de vroege aankomst liep het
vertrek van de B-Race richting Hoboken midden tussen de aankomende schepen
van de A-Race. Het
was een moeilijke opgave voor de deelnemers maar een amusant en kleurrijk
schouwspel voor het publiek. En dat publiek was ook komen opdagen
niettegenstaande de gure wind.
Met 225 boten in Race A en 41 boten
in Race B (Hoboken-Antwerpen-Hoboken) en een samenwerkende organisatie van de
clubs HWV (Hoboken), KLYC, SRNA, RYCB, VVW Schelde (vier Antwerpse Clubs) en
WVB (Breskens), is de Antwerp Race een evenement dat heel wat bijval kent. Dat de
inschrijving volzet was op anderhalve dag is het zuiverste bewijs.
Verschillende nationaliteiten namen
deel aan de Antwerp Race en zo zagen we o.a uit Finland de Blues met schipper
Toni Toschek, uit USA de maxi Sjambok met schipper
Jens Kuehne, uit Zweden de maxi Pleomax met schipper HJ Prins.
Om de feestelijkheden af te sluiten
kon afgemeerd worden in de Jachthaven Antwerpen Willemdok. Alhoewel enkele jachten naar de
linkeroever trokken gingen de meesten naar het Willemdok en daarvoor moesten
ze door de Royerssluis. Deze zeesluis
die in 2007 haar honderdste verjaardag mag vieren, heeft er drie beurten voor
nodig om een 200-tal jachten naar de dokken te versassen.
Omdat het die dag van de Antwerp
Race een uitermate hoge waterstand werd genoteerd – 6,50 m boven TAW ipv de
berekende 5,95 m – tengevolge van het aankomend
springtij en de wateropstuwende NW-wind, moesten de sluisbewegingen worden
onderbroken van zodra het hoogtij boven de 5,80 kwam. De sluisdeuren bedienen bij een hogere
waterstand zou het gevaar opleveren dat ze zouden gaan drijven en dat risico
mocht niet worden genomen.
Eén en ander maakte aldus dat na de
eerste versassing, die begon om 14u30, men moest wachten tot 17u30 en 19u00
voor de volgende schuttingen. Alhoewel vele bemanningen dit eerst
niet onmiddellijk begrepen leek de hele situatie door hen uiteindelijk toch
goed opgevangen. Het sluispersoneel en
ook havenkapitein Ronse, deden hun uiterste best om zoveel mogelijk uitleg te
verstrekken, hetgeen bij iedereen in dank werd
aanvaard.
Uitzonderlijk kregen de jachten
toelating om in de geul voor de sluis te verzamelen om de schutting af te wachten. Mogen we
er langs deze weg op attenderen dat die werkwijze te allen tijde verboden is
in gewone omstandigheden.
Velen zullen dan ook gemerkt hebben dat het invaren van de
sluis dan niet zo vlot verloopt, maar mede dank zij de aanwijzingen van
scheepvaartpolitie en sluispersoneel kon iedereen toch heelhuids naar de
jachthaven opstomen.
Eerst door de Siberiabrug en dan de
Londonbrug (prima gecoördineerd door het brugpersoneel) en daar waren de
havenmeesters Tony en Raymond van de Jachthaven Antwerpen Willemdok die vlot
iedereen een stek bezorgden. Afmeren, opfrissen en dan naar het
feest en prijsuitreiking in zaal Stuurboord. We zagen er niets dan blije en
voldane gezichten. Een
geslaagde happening.
Volgende Antwerp Race op zaterdag
13 oktober 2007 : noteer alvast.
Uitslagen op www.antwerprace.be
|