BOOT DÜSSELDORF
Zie ook magazine Varen jrg 37 jan 2004 blz 20-21-22-23Foto's
: www.servimed.be/varen Wellicht de grootste botenbeurs
van Europa kom eraan : Boot Düsseldorf van 17 tot 25
januari 2004 (www.boot.de)
. Een gelegenheid om enkele grote
Duitse werven in de kijker te zetten. Met Bavaria
Yachtbau komen we bij de grootste Duitse jachtwerf ; Lürssen Yachts daarentegen
is de bouwer van megajachten ; tenslotte lopen we even langs bij Ancora
Marina dat zich als full-yachting-point manifesteert met een groots
doorgedreven jachtdienstverlening. BAVARIA YACHTBAU
De grootste Duitse jachtwerf en
na Jeanneau in Frankrijk de tweede grootste van Europa. Deze moderne jachtwerf is gelegen in
de deelstaat Beieren namelijk in Giebelstadt dicht bij Würzburg. Buiten een klein vijvertje voor de
ingang is er kilometers ver geen water te bespeuren. De werf ligt boven op een heuvel en
de eerste aanblik ervan straalt reeds de Duitse
grondigheid uit. Bij de productie gaat er 85 tot
90 % naar de export.
Er worden zowel zeilboten (Bavaria Yachts) als motorboten
(Bavaria Motor Boats) gebouwd en dit aan de lopende band. En dit is werkelijk zo, want vanaf
het begin tot het einde lopen de boten in aanbouw over een rail, 6 km rails in
de fabriek. Zo
liepen er in 2002 van de band : 2050 zeiljachten en 200 motorboten. Dit komt op een gemiddelde van 10
boten per werkdag. De moderne fabriek die nog in
uitbreiding is telt zo'n kleine 600 personeelsleden,
een getal dat de laatste jaren gestadig steeg, komende van 180 werknemers in
1996. Er wordt gewerkt met één
dagploeg met uitzondering van enkele werkintensieve afdelingen waar met een
morgen- en middagploeg wordt gewerkt. Het segment motorboten kent een geweldige
opmars : series 25 – 29 – 32 – 34 en 38 voet. De zeiljachten zijn erg gevraagd en vooral
de grotere maten zijn bij de beste verkochte jachten :
series 32 – 36 – 38 – 40 – 41 – 44 en 49 voet. En al die afmetingen worden door elkaar
geproduceerd aan de lopende band. Tot de laatste creaties behoren de
BMB-25-DC-motorboot en de Bavarie-38-Match-zeilboot. De Bavaria-34-Match en de
Bavaria-41-Match zouden vanaf 2004 in productie komen. Dank zij een ergonomische
instelling, een permanente studie van de ontwerpers en een doorgedreven
medewerking van het personeel, wordt er gestreefd naar een optimaal verloop
van de bouw van de jachten.
Tijdens ons bezoek aan de werf werden we hiervan snel
overtuigd. Alle jachten worden gebouwd in
kunststof en dit gebeurd in reusachtig grote hallen waar werknemers de
handlayup tot gelcoat stuk per stuk doen. Vervolgens worden de nodige
uitsparingen met computergestuurde robots gezaagd. Onderbouw en bovenbouw worden apart gemaakt. De houten
binnenbekleding wordt ondertussen in een schrijnwerkerij klaargemaakt. Op een zeker moment wordt de
boot samengesteld : motor inbouwen, binnenaccomodatie en uiteindelijk komt de
bovenbouw als deksel erbovenop en waterdicht bevestigd. Nu kan de afwerking beginnen : zowel
binnen als buiten ; voor de zeilboten wordt de kiel onderaan bevestigd en de
tuigage toegevoegd. Alles
lijkt gesmeerd te lopen, alle materialen komen juist op tijd op de plaats
waar ze moeten gemonteerd worden, nergens wordt er gestresseerd gewerkt, wel doordacht. Tot slot
rolt een product uit de fabriek dat mag gezien worden. Een immense parking van boten
voor verzending verzamelt zo'n honderdtal boten.
Regelmatig worden ze op speciale vrachtwagens geladen die dan 's avonds
gezamenlijk als speciaal transport en onder politiebegeleiding naar de grote
autobanen worden gebracht van waaruit ze uitwaaieren naar hun bestemmingen. Het is ook dank zij deze
efficiënte werkwijze dat Bavaria Yachtbau boten kan aanbieden tegen prijzen
die soms ver beneden die van de concurrentie liggen. Internet : http://www.bavaria-yachtbau.com LÜRSSEN YACHTS
De Lürssen werf
die nabij Bremen ligt, bestaat al meer dan 125 jaar en ze bouwden reeds meer dan 3000 schepen en jachten. Dit familiebedrijf is in zijn vierde
generatie in handen van Friedrich en Peter Lürssen die beiden zelf het
bedrijf leiden en wat aan de basis ligt van hun hedendaags succes
gereflecteerd in een zeer positieve orderboek. De scheepswerf faseert zich op
drie vlakken, namelijk de bouw van marine en speciale boten, jachten van 40 m
tot meer dan 150 m en tenslotte een logistieke afdeling ter ondersteuning van
de ganse groep met o.a. reparatie en onderhoud, yachtmanagement, onderdelen,
bemanningstraining en trainingsimulators. De hele werf - zijn verschillende locaties in
Bremen - stelt zowat 1000 personeelsleden te werk. De werf heeft de reputatie
verworven als bouwer van eerste klas op maat gemaakte super jachten. Hoge
kwaliteit, doorgedreven werkkracht, discretie en nauwe samenwerking met de
klant lijken zeer gewaardeerd te zijn bij Lürssen's klanten. Hiervoor werken ze ook intens samen
met designers van over heel de wereld die ze zelf uitkiezen of eventueel door
de klant worden aangebracht. De laatste tewaterlating op de
werf was de Capri van designer Glade Johnson. Het schip is 192 voet lang en 38
voet breed en voldoet aan de regels van Lloyds Register en MCA. De eigenaar beschikt over een
volledig luxueus ingerichte suite met twee
slaapkamers. De suite bevindt zich op
het hoofddek en beslaat de ganse breedte ervan. Op een lager dek zijn er nog vier
gastcabines voorzien met elk een aparte ingang. Verder twee volledige salons met elk
een eetzaal. Enkele
bijkomende launches zorgen ervoor dat de gasten van de nodige rust en privacy
kunnen genieten. Naast een goed uitgeruste en
afgeschermde gymplaats op het zonnedek vinden we er ook een buiten-jaccuzzi. Er
is ook nog plaats voor veertien tot zestien bemanningsleden. Twee motoren van elk 1900 pk zorgen
voor de topsnelheid van 16 knopen met een actieradius van 5000 mijlen. Een ander jacht is de Phoenix -
die in april 2004 zal worden opgeleverd – dat een 61 m jacht is van designer
Andrew Winch en waarbij de meeste aandacht uitgaat naar de
eigenaarssuite. Het is een
opmerkelijke suite gespreid over twee dekken tesamen voor ongeveer 135 m² met
een reusachtige leefruimte op het hoofddek en studio op het dek erboven. Sommige jachten worden volledig
gebouwd in roestvrij staal.
Ook gewaagde constructies worden niet uit de weg gegaan : zo
krijgt een jacht in aanbouw de twee topdekken helemaal in glas. Het samenpassen van materialen, de
design, de grilligste wensen van de klant zijn steeds het onderwerp van een
studie waarbij soms volledige levensgrote maquetten worden gemaakt om geen
risico's te lopen bij het uiteindelijk resultaat. Lürssen Yachts is een werf om
"U" tegen te zeggen. Hun producten zijn een streling voor
het oog wat veel goed maakt voor het feit dat ze niet bestemd zijn voor de
meesten van ons. Internet : www.luerssen.de ANCORA MARINA
Ancora Marina ligt aan de
Oostzee in de Lübecker Bucht. Het is een gezellige jachthaven met
een immense waaier aan watersportmogelijkheden zowel in de haven zelf als op
de zee en in de havens op korte vaarafstand. In de zomer is het er meestal
aangenaam warm en droog. Ancora Marina is
de grootste en meest moderne private jachthaven van de Baltische kust met een
accommodatie voor 1400 boten van 6 tot 35 meter. Verder is er nog 18650 m²
binnenstalling van 7500 m² permanent geacclimatiseerd en dan nog 20000 m²
buitentarmacs. Mindervaliden zijn er welkom en
alle installaties zijn erop voorzien. Verdere voorzieningen zijn
tankstations, vuilwatertanks, kraanfaciliteiten tot 70 ton, sanitair,
restaurants, winkel, zelfs vakantieappartementen, 24/24-7/7 bewaking, enz.. Buiten deze
meer dan complete reeks van voorzieningen biedt de jachthaven nog een
volledige jachtservice.
Hiervoor wordt er samengewerkt
met een reeks bedrijven die elk gespecialiseerd zijn
in een watersportonderdeel.
Vanzelfsprekend kan men er ook nieuwe boten en occasies aanschaffen. En dit
alles is gecentraliseerd als het ware onder één dak. Aldus is Ancora Marina in de
mogelijkheid om vanuit één plaats alle mogelijk jachtservice te leveren. De jachthaven heeft hier als
eerste wereldwijd een onderscheiding voor gekregen van het Lloyds Register. Samen met
de Boot Düsseldorf organisatie hebben we er ons van kunnen vergewissen van de
immense mogelijkheden die zo'n een moderne aanpak
heeft. Dit alles onder het motto van
"aansturen, vastmaken en goedvoelen". Aansluitend heeft een boottocht
op de Oostzee met een Elegance-Dynasty megajacht en een bezoek aan de
Travemunde-Woche (een gigantisch watersportgebeuren) en het legendarische
zeilschip Pamir, er ons van overtuigd dat ook de Baltische Zee of Ostsee
zoals de Duitsers die noemen, nog enorme mogelijkheden biedt aan de watersport. Een
aanrader. Internet : www.ancora-marina.de |