BOOT DÜSSELDORF

 

Zie ook magazine Varen jrg 37 jan 2004 blz 20-21-22-23

Foto's : www.servimed.be/varen

 

Wellicht de grootste botenbeurs van Europa kom eraan : Boot Düsseldorf van 17 tot 25 januari 2004 (www.boot.de) .  Een gelegenheid om enkele grote Duitse werven in de kijker te zetten.

 

Met Bavaria Yachtbau komen we bij de grootste Duitse jachtwerf ;  Lürssen Yachts daarentegen is de bouwer van megajachten ; tenslotte lopen we even langs bij Ancora Marina dat zich als full-yachting-point manifesteert met een groots doorgedreven jachtdienstverlening.

 

 

BAVARIA YACHTBAU

 

De grootste Duitse jachtwerf en na Jeanneau in Frankrijk de tweede grootste van Europa.  Deze moderne jachtwerf is gelegen in de deelstaat Beieren namelijk in Giebelstadt dicht bij Würzburg.  Buiten een klein vijvertje voor de ingang is er kilometers ver geen water te bespeuren.  De werf ligt boven op een heuvel en de eerste aanblik ervan straalt reeds de Duitse grondigheid uit.

 

Bij de productie gaat er 85 tot 90 % naar de export.  Er worden zowel zeilboten (Bavaria Yachts) als motorboten (Bavaria Motor Boats) gebouwd en dit aan de lopende band.  En dit is werkelijk zo, want vanaf het begin tot het einde lopen de boten in aanbouw over een rail, 6 km rails in de fabriek.  Zo liepen er in 2002 van de band : 2050 zeiljachten en 200 motorboten.  Dit komt op een gemiddelde van 10 boten per werkdag.

 

De moderne fabriek die nog in uitbreiding is telt zo'n kleine 600 personeelsleden, een getal dat de laatste jaren gestadig steeg, komende van 180 werknemers in 1996.  Er wordt gewerkt met één dagploeg met uitzondering van enkele werkintensieve afdelingen waar met een morgen- en middagploeg wordt gewerkt.

 

Het segment motorboten kent een geweldige opmars : series 25 – 29 – 32 – 34 en 38 voet.  De zeiljachten zijn erg gevraagd en vooral de grotere maten zijn bij de beste verkochte jachten : series 32 – 36 – 38 – 40 – 41 – 44 en 49 voet.  En al die afmetingen worden door elkaar geproduceerd aan de lopende band.  Tot de laatste creaties behoren de BMB-25-DC-motorboot en de Bavarie-38-Match-zeilboot.  De Bavaria-34-Match en de Bavaria-41-Match zouden vanaf 2004 in productie komen.

 

Dank zij een ergonomische instelling, een permanente studie van de ontwerpers en een doorgedreven medewerking van het personeel, wordt er gestreefd naar een optimaal verloop van de bouw van de jachten.  Tijdens ons bezoek aan de werf werden we hiervan snel overtuigd.

 

Alle jachten worden gebouwd in kunststof en dit gebeurd in reusachtig grote hallen waar werknemers de handlayup tot gelcoat stuk per stuk doen.  Vervolgens worden de nodige uitsparingen met computergestuurde robots gezaagd.  Onderbouw en bovenbouw worden apart gemaakt.  De houten binnenbekleding wordt ondertussen in een schrijnwerkerij klaargemaakt.

 

Op een zeker moment wordt de boot samengesteld : motor inbouwen, binnenaccomodatie en uiteindelijk komt de bovenbouw als deksel erbovenop en waterdicht bevestigd.  Nu kan de afwerking beginnen : zowel binnen als buiten ; voor de zeilboten wordt de kiel onderaan bevestigd en de tuigage toegevoegd.  Alles lijkt gesmeerd te lopen, alle materialen komen juist op tijd op de plaats waar ze moeten gemonteerd worden, nergens wordt er gestresseerd gewerkt, wel doordacht.  Tot slot rolt een product uit de fabriek dat mag gezien worden.

 

Een immense parking van boten voor verzending verzamelt zo'n honderdtal boten. Regelmatig worden ze op speciale vrachtwagens geladen die dan 's avonds gezamenlijk als speciaal transport en onder politiebegeleiding naar de grote autobanen worden gebracht van waaruit ze uitwaaieren naar hun bestemmingen. 

 

Het is ook dank zij deze efficiënte werkwijze dat Bavaria Yachtbau boten kan aanbieden tegen prijzen die soms ver beneden die van de concurrentie liggen. 

 

Internet : http://www.bavaria-yachtbau.com

 

 

 

LÜRSSEN YACHTS

 

De Lürssen werf die nabij Bremen ligt, bestaat al meer dan 125 jaar en ze bouwden reeds meer dan 3000 schepen en jachten.  Dit familiebedrijf is in zijn vierde generatie in handen van Friedrich en Peter Lürssen die beiden zelf het bedrijf leiden en wat aan de basis ligt van hun hedendaags succes gereflecteerd in een zeer positieve orderboek. 

 

De scheepswerf faseert zich op drie vlakken, namelijk de bouw van marine en speciale boten, jachten van 40 m tot meer dan 150 m en tenslotte een logistieke afdeling ter ondersteuning van de ganse groep met o.a. reparatie en onderhoud, yachtmanagement, onderdelen, bemanningstraining en trainingsimulators.  De hele werf -  zijn verschillende locaties in Bremen - stelt zowat 1000 personeelsleden te werk.

 

De werf heeft de reputatie verworven als bouwer van eerste klas op maat gemaakte super jachten.  Hoge kwaliteit, doorgedreven werkkracht, discretie en nauwe samenwerking met de klant lijken zeer gewaardeerd te zijn bij Lürssen's klanten.  Hiervoor werken ze ook intens samen met designers van over heel de wereld die ze zelf uitkiezen of eventueel door de klant worden aangebracht.

 

De laatste tewaterlating op de werf was de Capri van designer Glade Johnson.  Het schip is 192 voet lang en 38 voet breed en voldoet aan de regels van Lloyds Register en MCA.  De eigenaar beschikt over een volledig luxueus ingerichte suite met twee slaapkamers.  De suite bevindt zich op het hoofddek en beslaat de ganse breedte ervan.  Op een lager dek zijn er nog vier gastcabines voorzien met elk een aparte ingang.  Verder twee volledige salons met elk een eetzaal.  Enkele bijkomende launches zorgen ervoor dat de gasten van de nodige rust en privacy kunnen genieten.

 

Naast een goed uitgeruste en afgeschermde gymplaats op het zonnedek vinden we er ook een buiten-jaccuzzi.  Er is ook nog plaats voor veertien tot zestien bemanningsleden.  Twee motoren van elk 1900 pk zorgen voor de topsnelheid van 16 knopen met een actieradius van 5000 mijlen.

 

Een ander jacht is de Phoenix - die in april 2004 zal worden opgeleverd – dat een 61 m jacht is van designer Andrew Winch en waarbij de meeste aandacht uitgaat naar de eigenaarssuite.  Het is een opmerkelijke suite gespreid over twee dekken tesamen voor ongeveer 135 m² met een reusachtige leefruimte op het hoofddek en studio op het dek erboven.

 

Sommige jachten worden volledig gebouwd in roestvrij staal.  Ook gewaagde constructies worden niet uit de weg gegaan : zo krijgt een jacht in aanbouw de twee topdekken helemaal in glas.  Het samenpassen van materialen, de design, de grilligste wensen van de klant zijn steeds het onderwerp van een studie waarbij soms volledige levensgrote maquetten worden gemaakt om geen risico's te lopen bij het uiteindelijk resultaat.

 

Lürssen Yachts is een werf om "U" tegen te zeggen.  Hun producten zijn een streling voor het oog wat veel goed maakt voor het feit dat ze niet bestemd zijn voor de meesten van ons.

 

Internet : www.luerssen.de

 

 

ANCORA MARINA

 

Ancora Marina ligt aan de Oostzee in de Lübecker Bucht.  Het is een gezellige jachthaven met een immense waaier aan watersportmogelijkheden zowel in de haven zelf als op de zee en in de havens op korte vaarafstand.  In de zomer is het er meestal aangenaam warm en droog.

 

Ancora Marina is de grootste en meest moderne private jachthaven van de Baltische kust met een accommodatie voor 1400 boten van 6 tot 35 meter.  Verder is er nog 18650 m² binnenstalling van 7500 m² permanent geacclimatiseerd en dan nog 20000 m² buitentarmacs.

 

Mindervaliden zijn er welkom en alle installaties zijn erop voorzien.  Verdere voorzieningen zijn tankstations, vuilwatertanks, kraanfaciliteiten tot 70 ton, sanitair, restaurants, winkel, zelfs vakantieappartementen, 24/24-7/7 bewaking, enz..  Buiten deze meer dan complete reeks van voorzieningen biedt de jachthaven nog een volledige jachtservice.  

 

Hiervoor wordt er samengewerkt met een reeks bedrijven die elk gespecialiseerd zijn in een watersportonderdeel.  Vanzelfsprekend kan men er ook nieuwe boten en occasies aanschaffen.  En dit alles is gecentraliseerd als het ware onder één dak.  Aldus is Ancora Marina in de mogelijkheid om vanuit één plaats alle mogelijk jachtservice te leveren.

 

De jachthaven heeft hier als eerste wereldwijd een onderscheiding voor gekregen van het Lloyds Register.  Samen met de Boot Düsseldorf organisatie hebben we er ons van kunnen vergewissen van de immense mogelijkheden die zo'n een moderne aanpak heeft.  Dit alles onder het motto van "aansturen, vastmaken en goedvoelen".

 

Aansluitend heeft een boottocht op de Oostzee met een Elegance-Dynasty megajacht en een bezoek aan de Travemunde-Woche (een gigantisch watersportgebeuren) en het legendarische zeilschip Pamir, er ons van overtuigd dat ook de Baltische Zee of Ostsee zoals de Duitsers die noemen, nog enorme mogelijkheden biedt aan de watersport.  Een aanrader.

 

Internet : www.ancora-marina.de