STAD AMSTERDAM

 

 

Foto's

 

Een dagje uit met de zeilclipper "Stad Amsterdam"

 

Een dag in middenjuni ; de zomer kondigt zich aan ; de temperaturen lopen op zowel boven als in het water.  Een ideale dag om eens kennis te maken met de Stad Amsterdam.  Gratievol ligt ze aan de kade in Scheveningen te wachten op haar passagiers die bij aankomst verwelkomt worden op een koffie met gebak.

 

De bemanning is druk in de weer om het schip zeilklaar te maken.  De trossen los en even later stomen we de Noordzee op.  Zeilen worden gehesen en de passagiers mogen intensief meehelpen.  Er is een kalme wind, genoeg om te varen zonder motor ; dus dat  lawaaierige ding wordt al vlug afgezet.  Met een niet noemenswaardige helling schuiven we door het zilte nat aan een snelheid van 7 à 8 knopen.  Iedereen geniet op zijn manier van dit overweldigend schouwspel. 

 

Een accordeonbandje zorgt voor een muzikale ondersteuning en enkele jongeren beginnen spontaan wat zeemansliederen te zingen.  Ondertussen verdwijnt de kust uit het zicht.  We ontmoeten weinig scheepvaart en de enkele boten die we tegenkomen lijken curieus dichterbij te komen om dit machtige schip te aanschouwen.

 

Aan een booreiland aangekomen ergens in de Noordzee is het tijd om rechtsomkeer te maken.  De passagiers, een beetje luierig geworden na het verorberen van een uitgebreid middagbuffet, krijgen terug wat actie.  Er wordt overstaggegaan ; zeilen worden ingehaald ; het roer wordt omgegooid ; zeilen worden terug uitgelaten ; fokken worden overgehaald ; telkens zijn er passagiersvrijwilligers die mee de handen uit de mouwen steken.

 

Weldra is er weer land in zicht en ook de haven.  Zo'n zeildag gaat toch te vlug voorbij.  Aanleggen gebeurt heel precies en bereidwillige landrotten halen de trossen aan land met de hulp van een keesje (*) dat op de kade wordt geworpen.  Overgelukkig verlaten de passagiers het schip uitgewuifd door de kapitein zelf.

 

 

Het schip

 

De driemaster-zeilclipper Stad Amsterdam is een traditioneel uitziend modern schip dat in de vaart werd gebracht door de Rederij Clipper Stad Amsterdam bv, ontsproten uit een samenwerkingsverband tussen de gemeente Amsterdam en het uitzendbureau Randstad.  Het is een snelle zeiler van 76 m lang en 10,50 m breed.  Snel, jawel want in een logboek vinden we een snelheid van 17 knopen onder zeil terug.

 

Vanop de open brug, juist voor de derde mast heeft de stuurman een goed zicht over het schip.  Met een boegwacht vooraan lijkt het besturen van het schip kinderspel.  In de stuurkajuit treffen we de allermodernste navigatie apparatuur aan.  De bemanning van het schip is zo getraind dat alles vlekkeloos verloopt en zonder enig probleem worden ook de gasten mee ingeschakeld in de werkzaamheden aan dek.  Zeilen hijsen, trimmen, inhalen, enz., meedoen is de leuze.

 

Aan boord is accommodatie voor 25 bemanningsleden. De vaste bemanning bestaat uit een kapitein, stuurlieden, werktuigkundigen, een bootsman, kwartiermeesters en matrozen. Benedendeks bestaat de kernbemanning uit een hotelmanager, een chefkok en bedienend personeel. Naast de vaste bemanning worden er ongeveer zes nieuwe bemanningsleden opgeleid voor verschillende functies. Zij zijn aan boord voor een periode van maximum één jaar.

 

Verder is er nog plaats voor 36 passagiers en voor een daguitstap kan dat gaan tot 75 passagiers.  En als we passagiers zeggen dan wil dat zeggen dat het schip kan worden afgehuurd door bedrijven en dat ook particulieren kunnen aanmonsteren voor individuele zeilreizen.

 

Het schip is gebouwd naar het model van 19e eeuwse snelle zeilclippers waardoor het buitenuitzicht onmiddellijk een nostalgisch gevoel oproept.  Binnenin is het volledig uitgerust om te voldoen aan de eisen van een modern passagiersschip.  De gasten verblijven in mooi afgewerkte kajuiten en de maaltijden worden genomen in een gezellige lunchroom met een heuse kapiteinsrondetafel.  Verder is er tijdens het varen bijna permanent een barbediening.  Kortom alles is in het werk gesteld om het de gasten zo aangenaam mogelijk te maken.

 

Jaarlijks wordt in de zomer deelgenomen aan de evenementen van de Tall Ships Races.  Die starten o.a. in 2004 in Antwerpen en er nemen meer dan 100 zeilschepen aan deel.  Omdat in deze TSI een zeker quotum aan jongeren moet aan boord zijn is het dus ook mogelijk om aan te monsteren op de Stad Amsterdam.  Een ongeëvenaarde belevenis is gegarandeerd.

 

 

 

Tekst en foto's : Georges Janssens.

 

 

(*) Een keesje in een van koord gevlochten balletje met een lange dunne koord eraan.  Het balletje wordt op de kade geworpen en aan de andere zijde van de dunne koord wordt de meertros vastgemaakt die aldus aan land wordt getrokken.

 

 

STAD AMSTERDAM

volschip driemaster clipper

totale lengte :            76m
lengte over dek :       60,5m
breedte :                   10,5m
diepgang :                 4,8m
zeilen :                      2200m2
tonnage :                   723 BRT
motor :                     1014 pk
motor :                     caterpillar diesel
romp :                      staal
bouwjaar :                2000
ontwerp :                  G. Dijkstra - Marine and Naval Engineers
                                Amsterdam - Nederland

contact :                   Rederij Clipper Stad Amsterdam
                                Postbus 12600
                                1100 AP Amsterdam
                                Nederland

telefoon :                  +31.20.569.5839

e-mail :                     mail@stadamsterdam.nl

internet  :                  www.stadamsterdam.nl

 

 

Zie ook magazine VAREN jrg 37 januari 2004 blz. 52-53