STAD AMSTERDAM Foto's
Een dagje
uit met de zeilclipper "Stad Amsterdam"
Een dag in
middenjuni ; de zomer kondigt zich aan ; de temperaturen lopen op zowel boven
als in het water. Een ideale dag om
eens kennis te maken met de Stad Amsterdam.
Gratievol ligt ze aan de kade in Scheveningen te wachten op haar
passagiers die bij aankomst verwelkomt worden op een koffie met gebak. De bemanning is druk in de weer om
het schip zeilklaar te maken. De
trossen los en even later stomen we de Noordzee op. Zeilen worden gehesen en de passagiers
mogen intensief meehelpen. Er is een
kalme wind, genoeg om te varen zonder motor ; dus dat lawaaierige ding wordt al vlug
afgezet. Met een niet noemenswaardige
helling schuiven we door het zilte nat aan een snelheid van 7 à 8
knopen. Iedereen geniet op zijn manier
van dit overweldigend schouwspel. Een accordeonbandje zorgt voor een
muzikale ondersteuning en enkele jongeren beginnen spontaan wat
zeemansliederen te zingen. Ondertussen
verdwijnt de kust uit het zicht. We
ontmoeten weinig scheepvaart en de enkele boten die we tegenkomen lijken
curieus dichterbij te komen om dit machtige schip te aanschouwen. Aan een booreiland aangekomen
ergens in de Noordzee is het tijd om rechtsomkeer te maken. De passagiers, een beetje luierig geworden
na het verorberen van een uitgebreid middagbuffet, krijgen terug wat
actie. Er wordt overstaggegaan ;
zeilen worden ingehaald ; het roer wordt omgegooid ; zeilen worden terug
uitgelaten ; fokken worden overgehaald ; telkens zijn er
passagiersvrijwilligers die mee de handen uit de mouwen steken. Weldra is er weer land in zicht en
ook de haven. Zo'n zeildag gaat toch
te vlug voorbij. Aanleggen gebeurt
heel precies en bereidwillige landrotten halen de trossen aan land met de hulp
van een keesje (*) dat op de kade wordt geworpen. Overgelukkig verlaten de passagiers het
schip uitgewuifd door de kapitein zelf. Het schip
De driemaster-zeilclipper Stad
Amsterdam is een traditioneel uitziend modern schip dat in de vaart werd gebracht
door de Rederij Clipper Stad Amsterdam bv, ontsproten uit een
samenwerkingsverband tussen de gemeente Amsterdam en het uitzendbureau
Randstad. Het is een snelle zeiler van
76 m lang en 10,50 m breed. Snel,
jawel want in een logboek vinden we een snelheid van 17 knopen onder zeil
terug. Vanop de open brug, juist voor de
derde mast heeft de stuurman een goed zicht over het schip. Met een boegwacht vooraan lijkt het
besturen van het schip kinderspel. In
de stuurkajuit treffen we de allermodernste navigatie apparatuur aan. De bemanning van het schip is zo getraind
dat alles vlekkeloos verloopt en zonder enig probleem worden ook de gasten
mee ingeschakeld in de werkzaamheden aan dek.
Zeilen hijsen, trimmen, inhalen, enz., meedoen is de leuze. Aan
boord is accommodatie voor 25 bemanningsleden. De vaste bemanning bestaat uit
een kapitein, stuurlieden, werktuigkundigen, een bootsman, kwartiermeesters
en matrozen. Benedendeks bestaat de kernbemanning uit een hotelmanager, een
chefkok en bedienend personeel. Naast de vaste bemanning worden er ongeveer
zes nieuwe bemanningsleden opgeleid voor verschillende functies. Zij zijn aan
boord voor een periode van maximum één jaar. Verder
is er nog plaats voor 36 passagiers en voor een daguitstap kan dat gaan tot
75 passagiers. En als we passagiers
zeggen dan wil dat zeggen dat het schip kan worden afgehuurd door bedrijven
en dat ook particulieren kunnen aanmonsteren voor individuele zeilreizen. Het
schip is gebouwd naar het model van 19e eeuwse snelle zeilclippers
waardoor het buitenuitzicht onmiddellijk een nostalgisch gevoel oproept. Binnenin is het volledig uitgerust om te
voldoen aan de eisen van een modern passagiersschip. De gasten verblijven in mooi afgewerkte
kajuiten en de maaltijden worden genomen in een gezellige lunchroom met een
heuse kapiteinsrondetafel. Verder is
er tijdens het varen bijna permanent een barbediening. Kortom alles is in het werk gesteld om het
de gasten zo aangenaam mogelijk te maken. Jaarlijks wordt in de zomer
deelgenomen aan de evenementen van de Tall Ships Races. Die starten o.a. in 2004 in Antwerpen en er
nemen meer dan 100 zeilschepen aan deel.
Omdat in deze TSI een zeker quotum aan jongeren moet aan boord zijn is
het dus ook mogelijk om aan te monsteren op de Stad Amsterdam. Een ongeëvenaarde belevenis is
gegarandeerd. Tekst en foto's : Georges
Janssens. (*) Een keesje in een van koord
gevlochten balletje met een lange dunne koord eraan. Het balletje wordt op de kade geworpen en
aan de andere zijde van de dunne koord wordt de meertros vastgemaakt die
aldus aan land wordt getrokken.
Zie ook magazine VAREN jrg 37 januari
2004 blz. 52-53 |