www.Schelderegatta.be

 

De avond voor de Schelderegatta verzamelen de meeste deelnemers in de jachthaven van Wemeldinge.
Wedstrijdbepalingen en een volle zak met geschenken worden uitgedeeld aan enthousiaste schippers en bemanningen. 
Sommige nieuwkomers informeren naar het weer bij de oudere rotten want de weergoden voorspelden niet veel goeds voor zaterdag 18 juni 2011 op de Westerschelde alwaar de wedstrijd zou gevaren worden tussen Hansweert en Antwerpen.

 

Een zestigtal jachten trekken op zaterdagmorgen vroeg in konvooi door het kanaal van Wemeldinge naar Hansweert en voegen zich aldaar bij de reeds overige wachtende deelnemers. 
Opstappers, met een autobus aangevoerd, gaan aan boord ; zeilpakken en reddingsvesten komen eraan te pas ; moet er een reef in of niet, fok of genua, spi klaarleggen of niet, er wordt druk gespeculeerd.

 

De startlijn voor Kruiningen :

-windkracht 6 met pieken van 7, 

-een lager wal, golven en schuimkoppen,

-enkele deelnemers trekken zich al terug wegens al opgelopen schade of wegens te slecht weer.

-een startboei die onwillig is zodat er 6 minuten na de geplande tijd wordt gestart,

-een ferme bui die komt aangerukt en de start van de derde groep als het ware in watermist laat gebeuren,

 

Het eerste rak naar Walsoorden met scherpere wind was de vuurdoop met een verademing als het iets ruimer wordt naast de platen van Walsoorden en Valkenisse. 
De deelnemers van de eerste en tweede start komen al samen en de snelle grotere schepen van de derde start komen aanzetten.  

 

Bij klasse 1-2 is de start zo homogeen dat het moeilijk te zien is wie er nu echt eerst over de lijn gaat. 
Het blijkt toch dat er heel wat goeie zeilers tussen de bemanningen zitten. 
De Bounty gaat er onmiddellijk vandoor maar de concurrenten doen hun best om bij te benen.

 

Als de Cedo Nulli ter hoogte van Baalhoek als eerste een spi trekt en plots als een raceboot de op dit moment ingehaalde Madrugada voorbijvliegt, geeft dit een morele schudding bij de rest van het deelnemersveld.
Heel wat reven gaan eruit en de durvers halen de spi boven.  
De Bounty, die iets later reageerde, wordt bijgelopen door zijn belagers.

 

Een reuzegroot containerschip, de MSC Asya, dreigt dan nog om voor oponthoud te zorgen aan boei 64 waar moet worden overgestoken naar het schaar van de Noord.  
Maar de kapitein en loods laten het schip dermate vertragen dat de zeilers er praktisch geen hinder van krijgen. 

 

Als de line-honours-pretendenten al ter hoogte van de Ouden Doel zijn en het gros van de vloot het nauw van Bath instormen, komen verschillende duels tussen de zeilboten los. 
De Centrale Zandvliet houdt alles goed in de gaten en beheerst alle bijkomende moeilijkheden, als een boeienlegger die een op wandelgegane boei 79A moest gaan terugleggen, een baggerschip dat juist aan de groene kant, waar iedereen voorbijkomt, aan het baggeren is en dan nog ons groot containerschip dat een soorgelijke tegenligger krijgt.

 

Alles verloopt in goede banen en een rivierloods kan niet nalaten om de begeleiding van de Schelderegatta - voornamelijk de Rescue - een gemeende proficiat te versturen over het verkeersmarifoonkanaal.  De organisatie van de Schelderegatta dankt natuurlijk langs deze weg de loodsen en verkeerscentrales voor de bijstand.

 

La Pérouse, een Flandria-passagiersschip vol met supporters van de Schelderegatta, krijgt ter hoogte van de Zandvlietsluizen een spetterend salvo uit de waterkanonnen van een Multraship-sleepboot. 
De boss van Multraship aan boord van La Pérouse instrueerde de sleepbootkapitein echter om het niet te nat te maken.

 

De vloot vordert nu snel richting Antwerpen en begint in groepjes onderling het uiterste eruit te halen om toch maar een zo goed mogelijk eindresultaat te halen. 
Aan kop de Bounty, Cedo Nulli, Samantaga, Lender en Xiffé : ze liggen in goede positie om eerst over de lijn te gaan. 
Een tweede groep waarin de Meeuw van klasse 3 zich nog tussen klasse 1 en 2 bevindt, vechten voor een goede eindplaats.

 

Als de meeste schepen zich tussen Zandvliet en Kallo bevinden krijgen ze nog eens hevige bui met veel wind en regen. 
Menige zeilboot laat zijn halve onderkant uit water komen. 
Spannende momenten juist op de plaatsen waar de Schelde heel bochtig is.

 

In de laatste rechte lijn voor de bocht van Sint-Anneke breekt de strijd pas echt los. 
Samantaga en Xiffé krijgen geen kans meer om de koplopers bij te halen. 
De Bounty die de Cedo Nulli terug voorbijging, krijgt het moeilijk om die concurrent van zich af te schudden.
Het wordt een echt lijf aan lijf gevecht waarbij lange tijd niet kan gezegd worden wie het zal halen. 
Ze moeten het uiterste eruit halen van het sterk stromende getij en van een achterlijke wind onder spinnaker.

 

En dan komt de pech : terwijl de Cedo Nulli voor de Bounty uitraast, zoekt deze laatste het iets te dicht bij Sint-Anneke-plage en loopt erop vast. 
Achteraf krijgen ze er de pechprijs voor alhoewel ze na aankomst heel sportief naast de Cedo Nulli kwamen om hen proficiat te wensen. 
Bij zulke zeilers kan dat. 
Natuurlijk gaat de tweede plaats naar Samanthage gevolgd door Lender. 

 

De Bounty raakt nog los uit zijn benarde positie en kan toch andere concurrenten als Xiffé, Jag 3, Asterix, Y Knot, Walhalla, Wet & Wild, Meeuw (cr3), Felicity en Stardust (cr3) achter zich laten. 
In verbeterde tijden verandert er heel wat en zien dat de kleinere Stern (cr6) zich als winnaar kan plaatsen gevolgd door Xiffé, Walhalla, Prince de Pétarcq, Meeuw, Cedo Nulli, Y Knot, Lender, Tita en Red Baron Too om de tien eerste te vernoemen van de 51 boten die reglementair de eindstreep bereiken.

 

Iedereen blijkt bij aankomst erg enthousiast te zijn van die echte snelle zeilersdag ; menigeen heeft hier een persoonlijk snelheidsrecord gebroken op de afstand van Hansweert naar Antwerpen. 
Een gevolg hiervan is dat iets langer gewacht moet worden om de jachthaven binnen te varen.

 

Dit gebeurt onder een zoveelste plensbui omstreeks 17 uur maar met een zeer deskundige leiding van de havenmeester van Jachthaven Antwerpen Linker bijgestaan door zijn taktvolle helpers.

 

Harry Van den Bergh, de bezieler van deze 9e editie, en zijn team hebben voor de prijsuitreiking vele en heel wat waardevolle prijzen verzameld. 
Voor de proclamatie op de havenhoofden kon men zich laten onderdompelen in een Duvelverwennerij en bij de proclamatie bedacht de sponsor Sit & Sleep elke deelnemer nog met een fles Cava.

 

De vele prijswinnaars kregen hun prijzen uit de handen van Ludo Van Campenhout, schepene van de Stad Antwerpen.  
Bij de Schelderegatta gaat niemand met lege handen naar huis : voor elke deelnemer een t-shirt en voor de schippers een poloshirt. 
In Wemeldinge is er voor elk schip een fles wijn en iedereen kan genieten van het gratis vat aangeboden door de plaatselijke taverne Optimist. 
Klaarblijkelijk kan de Schelderegatta rekenen op heel wat sympathie bij de vele sponsors.

 

Een diner in de verschillende Antwerpse clubs gevolgd door dans en gezelligheid duurde nog tot in de late of vroege uurtjes.

 

De volgende en 10e editie van de Schelderegatta gaat door op zaterdag 23 juni 2012.

 

Uitslagen :

Klasse 1-2

1

XIFFE

BEL-2610

2

WALHALLA

BEL-4112

3

PRINCE DE PETARCQ

K-516

4

CEDO NULLI

BEL-2008

5

Y KNOT

BEL-1401

 

Klasse 3-4

1

MEEUW

BEL-1142

2

RED BARON TOO

BEL-2870

3

STARDUST

NED-5505

4

XENSI

BEL-1283

5

AVANTI

BEL-650

 

Klasse 5-6

1

STERN

BEL-1426

2

TITA

BEL-1110

3

BOLERO

BEL-22257

4

YERAJ

BEL-6266

5

MADRUGADA

BEL-37

 

Volledige uitslagen en meer foto's op http://www.schelderegatta.be.